دسته بندی ها: خدمات

ارتودنسی دندان ها

ارتودنسی دندان ها

لبخند زیبا با دندان های مرتب گاهی اوقات برای خیلی ها آرزوست. در گذشته افراد با هر بار لبخند زدن به این فکر می کنند که کاش دندان های صاف و مرتبی داشتند. این آرزو این روزها دیگر دست نیافتنی نیست. علم دندانپزشکی نه تنها در زیباسازی دندان ها به خوبی پیشرفت کرده است بلکه روش های راحت تر و ساده تری را برای رسیدن به نتیجه مطلوب به کار می گیرد. در واقع میتوان گفت که  درمان های ارتودنسی به منظور برقراری رابطه بین دندان و فکی بهتر انجام می گیرد. و افرادی که به دلیل نحوه قرارگیری دندان‌ ها در دهان و به خاطر کوچک بودن فک نامناسب با مشکل در هنگام جویدن یا گاز گرفتن مواجه می‌شود با این درمان ها نه تنها به زیبایی بیشتر دست می یابند بلکه می توانند با رعایت بهداشت از پوسیدگی های بیشتر که براثر نامرتبی و روی هم قرارگرفتن برخی از دندان ها یا فاصله بین دندانی جلوگیری کنند.

 

ارتودنسی دندان ها – کلینیک ارتودنسی

زمان انجام ارتودنسی

برخی از پزشکان بر این عقیده هستند که انجام ارتودنسی محدوده سنی خاصی ندارد و از اواخر 3 سالگی تا وقتی که دندان ها وجود دارند میتوان از این درمان استفاده کرد. معمولا اغلب مشکلات ارتودنسی در 7سالگی زمانی که بیشتر دندان های دائمی جلویی درآمده اند خود را نشان می دهند از همین رو برخی از پزشکان بر این عقیده هستند که پس از دوره بلوغ در دختران و پسران بهتر است که این درمان انجام شود زیرا تغییراتی که به این دلیل در افراد بروز میدهد میتواند بر روی دندان ها نیز موثر باشد. علاوه بر موارد ذکر شده میتوان عنوان کرد که تفاوت‌های بسیاری بین ارتودنسی کودکان و ارتودنسی در بزرگسالان وجود ندارد.

برای انجام ارتودنسی کودکان توسط دکتر مربوطه، باید صبر کرد تا تعداد دندان های مناسب برای انجام ارتودنسی دندان کودکان رشد کنند.

طول درمان ارتودنسی دندان

میانگین دوره زمان درمان ارتودنسی دندان برای هر فرد می تواند متفاوت باشد. مهمترین عوامل تأثیرگذار در طول دوره درمان ارتودنسی به این ترتیب است که هر چقدر جوان تر باشید، دوره درمان ارتودنسی زمان کمتری نیاز خواهد داشت زیرا بافت‌های استخوانی کودکان و نوجوانان بر خلاف بزرگسالان در حال رشد است و زودتر با تغییرات منطبق می‌شوند. همچنین سلامت دندان از دیگر نکات مهمی است که باید به آن توجه کرد در واقع هر گونه بیماری یا عفونت قبل یا در طول دوره ارتودنسی می ‌تواند بر روی نتیجه مؤثر ارتودنسی تأثیرگذار باشد. از این رو باید قبل از انجام ارتودنسی دندان کلیه بیماریهای لثه و پوسیدگی های دندانی برطرف شوند. همچنین وجود دندان های نهفته یکی از نکات مهمی است که باید به آن توجه کرد یعنی چنانچه بیماری دارای دندان نهفته باشد، مدت زمان درمان ارتودنسی می‌تواند بیشتر به طول بیانجامد.

عوارض ارتودنسی

یکی از عوارض احتمالی درمان ارتودنسی دندان ، تحلیل ریشه می باشد، در بسیاری از بیماران  این موضوع در حد از بین رفتن جزئی تیزی نوک ریشه‌ی دندان و صاف شدن انتهای ریشه می باشد که این مسئله در بلند‌مدت برای دندان‌ها هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. معمولا داشتن براکت برای مدت زمان بسیار طولانی احتمال بروز این مسئله را بیشتر می‌کند. بسیاری از پزشکان برای بررسی این موضوع در ابتدا و در اواسط درمان ارتودنسی رادیوگرافی دندان تهیه می‌کنند تا این موضوع را تحت نظر داشته باشند.
یکی دیگر از مسائلی که در طی درمان ارتودنسی مطرح میشود پوسیدگی دندان ها می باشد. اکثر بیماران ارتودنسی از پوسیدگی مینای دندان در زیر وسایل ارتودنسی نگران هستند و این مسئله ذهن آنها را به خود مشغول کرده است اما این در حالی است که  نواحی زیر براکت های ارتودنسی خطر پوسیدگی بالایی برای افراد به همراه ندارد بلکه تجمع مواد غذایی در اطراف براکت های ارتودنسی و عدم رعایت بهداشت صحیح توسط بیمار، باعث ایجاد پوسیدگی در این نواحی می شود. عدم رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان می‌تواند منجر به  پوسیدگی دندان یا تغییر رنگ دندان‌ها و ایجاد لکه های سفید بر روی سطح دندان ها شود.

این لکه‌ها در واقع مرحله قبل از پوسیدگی دندان‌ها می‌باشد. این مسئله به گونه ای است که ممکن است متخصص ارتودنسی به این نتیجه برسد که درمان ارتودنسی را زودتر از موعد تعیین شده به پایان برساند و براکت‌ها را بردارد. زیرا اولویت اول برای هر فرد، داشتن دندان‌های سالم است و بعد از آن نوبت به داشتن دندان‌های صاف و مرتب می‌رسد.

 

انواع درمان های ارتودنسی

ثابت که به صورت عمده پس از ریزش دندان های شیری و رویش دندان های دائمی انجام می گردند. در این درمان ها انواع براکت های ارتودنسی شامل براکت های فلزی (قابل روئیت) ،براکت های سرامیکی (همرنگ دندان به همراه سیم های همرنگ دندان) و براکت های لینگوال (از پشت دندان ها) مورد استفاده قرار می گیرند.

درمان ارتودنسی

درمان ارتودنسی به روش (invisalign). این نوع درمان با استفاده از یک سری پلاک غیر قابل رویت ساخته شده با تکنولوژی پیشرفته انجام میگیرد.

درمان اتوسرجری که شامل درمان توام ارتودنسی و جراحی فک می باشد.

این نوع درمان معمولا در بیماران با نا هنجاری های شدید اسکلتی و دندانی پس از اتمام رشد فعال صورت می گیرد.

لازم به ذکر است که رسیدن به نتیجه ایده ال با کیفیت بالا مستلزم هماهنگی و همکاری بسیار نزدیک بین دو متخصص ارتودنسی و جراحی فک می باشد.

ارتودنسی دندان

هزینه ارتودنسی دندان

دغدغه بسیاری از بیماران متقاضی ارتودنسی دندان ، هزینه‌های درمانی آن می‌باشد. بسیاری از مراکز درمانی با استفاده از طرح‌های مختلف پرداختی مانند پوشش خدمات بیمه برای درمان ارتودنسی یا طرح پرداخت اقساط  متناسب با بودجه بیماران، تلاش می کنند تا حد امکان از دغدغه بیماران در مورد هزینه‌های ارتودنسی بکاهند و رضایتمندی آنها را بیش از قبل تامین نمایند. اما هزینه این درمان به عواملی همچون سن بیمار، طول مدت درمان، نوع ارتودنسی، شدت ناهنجاری دندان و…. بستگی دارد. بعلاوه، استفاده از رویکرد‌های نوین ارتودنسی (مانند ارتودنسی شفاف و نامرئی) به دلیل هزینه‌بر بودن براکت‌های شفاف، هزینه درمان ارتودنسی را افزایش می‌دهند.

درمان پیشگری و اصلاحی در دوره دندانی مختلط (دوره سنی 6 تا 12 سال Mixed Dentition) می باشد. این در مان ها عمدتا شامل درمان های ارتودنسی متحرک می باشند.

در کلینیک دندانپزشکی الهیه انواع درمان های تخصصی ارتودنسی با بالاترین کیفیت و با بهره گیری از مدرن ترین روش ها و تجهیزات روز دنیا انجام می شود.

جهت مشاوره ارتودنسی ، قیمت ارتودنسی و تعیین وقت با شماره های کلینیک دندانپزشکی الهیه ۲۶۶۰۳۶۱۳ و ۲۶۶۰۳۶۱۶ تماس حاصل فرمایید.

 

اشتراک

آخرین مطالب

تفاوت لمینت و روکش دندان

تفاوت لمینت و روکش دندان امروزه اصطلاح دندانپزشک زیبایی بسیار رواج پیدا کرده است. دندانپزشک…

6 سال قبل

تفاوت کامپوزیت و لمینت

تفاوت کامپوزیت و لمینت از گذشته تاکنون داشتن لبخندی زیبا از اهمیت بسیار زیادی نزد…

6 سال قبل

لمینت دندان بدون تراش دندان

لمینت دندان بدون تراش :: زیبایی دندان ها یکی از دغدغه هایی است که افراد…

6 سال قبل

لمینت دندان

لمینت دندان قبل از هر چیزی در نظر داریم به یکی از مهم ترین سوالی…

6 سال قبل

چرا رنگ دندان من زرد است؟

چرا رنگ دندان من زرد است؟ دندان هایی سفید و درخشان یکی از جلوه های…

6 سال قبل

بلیچینگ دندان (سفید کردن دندان)

بلیچینگ دندان سفید کردن دندان (بلیچینگ دندان) ، درمانی است که برای برطرف کردن تیرگی…

6 سال قبل